Gewoongesteld: Women Inc. zet zich in voor menstruatiearmoede

donderdag 21 november 2024

Women Inc. komt in actie tegen menstruatiearmoede. Gedurende twee weken voeren ze een donatiecampagne, genaamd Gewoongesteld, via verschillende sociale mediaplatformen. De opbrengsten worden verdeeld onder Stichting Armoedefonds en Dokters van de Wereld. Zo kunnen we samen menstruatiearmoede verzachten.

Menstruatiearmoede

Menstruatiearmoede betekent het maandelijks niet kunnen betalen van de benodigde menstruatieproducten, vanwege financiële problemen. 

Maandverband terugleggen in het schap omdat je het niet kunt betalen. Menstruatiebloed opvangen met wc-papier of een sok omdat je geld is opgegaan aan luiers. Het is verschrikkelijk, maar toch komt het voor.

1 op de 8 vrouwen in Nederland wordt maandelijks geconfronteerd met menstruatiearmoede. Menstruatiearmoede betekent het maandelijks niet kunnen betalen van benodigde menstruatieproducten, zoals tampons of maandverband. 

Het betekent echter veel meer dan alleen de producten niet kunnen betalen. Sommige meisjes blijven thuis van school, kunnen niet meedoen met de gym en ook vrouwen geven aan soms thuis te blijven vanwege een gebrek aan producten. Vaak schamen ze zich en voelen ze zich ongemakkelijk. Dit moet niet kunnen.

Wij zien meisjes en vrouwen die met een boterhamzakje met daarin een washandje in hun onderbroek naar school of werk gaan. – Anne van der Wal, Armoedefonds

Dankzij de campagne ‘Gewoongesteld’ kan het Armoedefonds zich blijven inzetten voor menstruatiearmoede in Nederland. Via de MUP’s stellen we door heel Nederland gratis menstruatieproducten beschikbaar. Dit houdt in dat meisjes en vrouwen die het niet kunnen betalen gratis producten kunnen krijgen, die het best passen bij hun wensen.

Women Inc. is een belangenorganisatie die zich sinds 2005 actief inzet voor gelijkheid van rechten voor vrouwen in Nederland. Ze streven naar een samenleving met gelijke kansen voor iedereen, ongeacht gender of sekse. Lees hier meer over Women Inc. 

Volg Armoedefonds op social media