Steeds meer mensen vragen armoedehulp aan
Het aantal hulpvragen neemt bij de meeste armoedehulporganisaties toe. Daardoor werkt 1 op de 9 organisaties, zoals de Voedselbanken, met een wachtlijst. Een flinke toename ten opzichte van voorgaande jaren. Dat meldt Stichting Armoedefonds in het vandaag gepubliceerde onderzoek ‘De impact van voortdurende armoede op hulporganisaties in Nederland’.
Het Armoedefonds deed onderzoek onder 375 armoedehulporganisaties. Meer dan de helft van de hulporganisaties meldt een toename van het aantal hulpvragen. Steeds vaker kloppen ook werkende mensen aan voor hulp. Dat resulteert in een groeiende druk op deze organisaties. Het Armoedefonds constateert een trend: met uitzondering van de tijd gedurende het coronavirus geeft sinds 2018 65,3% van de deelnemende hulporganisaties aan dat het aantal hulpvragen dat zij ontvangen is toegenomen.
Op onze wachtlijst staan 100 mensen. Dat is triest. We zijn er juist om te helpen. Maar je kunt niet harder werken dan je doet.
– Kleding- en speelgoedbank Twenterand
De stijgende kosten van levensonderhoud blijken een zware wissel te trekken op talloze huishoudens in Nederland, met name op (alleenstaande) ouders met kinderen. Henk de Graaf, Stichting Armoedefonds, benadrukt de urgentie van de situatie: “Te veel mensen leven in bestaansonzekerheid. Lokale hulporganisaties spelen een cruciale rol in de aanpak van armoede. Zij hebben structurele financiële steun nodig om de groeiende hulpvragen te kunnen blijven opvangen.”
Ten slotte ziet het Armoedefonds dat er naast voedselhulp een groeiende vraag naar menstruatie- en overige verzorgingsproducten is. Door stijgende prijzen hebben mensen steeds vaker tekorten aan basisproducten als wasmiddel, doucheproducten, tandenborstels en tandpasta. Sinds kort komt daar ook in grotere mate de nood voor deodorant en schoonmaakmiddelen bij. De Graaf vindt het schokkend: “Het tekort aan basisproducten benadrukt de impact die armoede heeft op het dagelijks leven van mensen. Je wordt gedwongen om keuzes te maken, zelfs op het gebied van essentiële levensproducten en persoonlijke hygiëne. Verzorgingsproducten als maandverband, tandpasta en deodorant zijn geen luxeproducten maar basisbehoeften.”